Harry Potter a Ohnivý pohár-info

16. listopadu 2010 v 23:14 | Isa
Čtvrtý díl série o čarodějnickém učni Harrym Potterovi nese podtitul Ohnivý pohár. Spisovatelka J. K. Rowling mnohokrát přiznala, že napsat tento díl nebylo jednoduché, a samotný název dokonce změnila třikrát (varianta byla Harry Potter a Turnaj tří kouzelníků). I vznik filmu přinášel mnohá úskalí. Knížka byla nakonec velmi povedená, film měl o poznání těžší úlohu.

zdroj: TV mini

hp4

Nový režisé Mike Newell vnesl do série jiný způsob tvorby a fanoušci byli k jeho vedení často velmi kritičtí. Důvodem byl rozhodně i výborný výsledek Alfonsa Cuaróna, který vytvořil předchozí díl série a nastavil tak Newellovi laťku hodně vysoko. Hodnocení čtvrtého dílu série tak nebylo pro recenzenty snadným úkolem. Někteří jej přijali pozitivně a chválili předevšim Newellovo úsilí dále rozvíjet charaktery postav a vztahy mezi nimi. Jiní mu vyčítali styl jeho režie. Newell - jako režisér zaměřený na žánr rozvíjející spíše vztahy a jemnou práci s britským humorem - se jim nezdál být vhodnou volbou. Napětí filmu se podle kritických hlasů vytrácelo a Cuarónův spád a temná atmosféra byly vyměněny za trable dospívajících hrdinů. Pravdou zůstává, že právě čtvrtý díl odhalil, jak podstatná je při adaptaci Harryho Pottera volba režiséra. První a druhý díl se od třetího, velmi povedeného Vězně z Azkabanu, lišily v zaměření na typ diváka. Z dětských filmů se děj přenesl mezi -náctileté a dospělé. Je poté zajímavé sledovat, jak se styl každého dalšího dílu změnil vždy, když do režisérského křesla usedl nový režisér. O dílu Ohnivý pohár lze s klidem říct, že Mike Newell a s ním i čtvrtý díl série jsou jaksi anglicky konzervativnější. Neznamená to ovšem průměrnější. Režisér spolu se scénáristou Stevenem Klovesem odvedli výbornou práci, podíváme-li se například na množství materiálu, jež bylo třeba zpracovat. Téměř sedmisetstránková kniha byla původně určena k adaptaci jako dvoudílný film. Newell o této variantě vážně uvažoval. Alfonso Cuarón, jenže ve stejné době dotáčel Vězně z Azkabanu (to byl také důvod, proč odmítl tvorbu Ohnivého poháru), ale poradil Newellovi, aby čtvrtý díl nedělil. Možná už tehdy tušil, že rozdělení na dvadíly by pouze umocnilo kritiku fanoušků.

FENOMÉN POTTER

Když se příprava čtvrtého filmu dostala do fáze, kdy bylo třeba obsadit nové role, panoval v Británii velký rozruch ohledně blížícího se castingu. Například role Cho Changové, studentky Havraspáru a první Harryho lásky, byla nakonec obsazena Katie Leung, jež zatím nikdy nikde nehrála. Byla vybrána z neuvěřitelných čtyř tisícovek účastnic a prý strávila čtyři hodiny čekáním ve frontě na casting.
Obsazení dalších rolí bylo už snažší. Značka Harry POtter přitáhla k filmu herce takového formátu, jakým je například Ralph Fiennes v roli démonického Voldemorta. Tento shakespearovský herec ztvárnil roli ,,pána Zla" dostatečně působivě - před natáčením si oholil hlavu, hruď i ruce a jeho obličej byl nejen pečlivě namaskován, ale i digitálně upraven (odstraněný nos). Mike Newell však trval na tom, aby měl filmový Voldemort, na rozdíl od knižní předlohy, lidské, nikoli hadí oči. Jen tak bylo údajně možné vyjádřit veškeré zlo a šílenství, jež Voldemorta motivují.
Sám film ukázal, že ať jsou kritické ohlasy jakékoli, Harry Potter i ve čtvrtém dílu zůstává miláčkem publika. Ale ani tržby ve výši 892 milionu dolarů nedokázaly potvrdit Mikea Newella jako jediného a potterovsky pravého režiséra.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama